RAKAN SIBER

Thursday, November 26, 2009

FERRARI


Seorang lelaki India masuk ke ruang legar sebuah Bank di New York. Ragu-ragu. Tangannya memeluk erat dokumen yang dibawanya. Dia pergi ke kaunter khidmat pelanggan bertanya kaunter untuk membuat personal loan.
“ Bagaimana saya boleh buat pinjaman USD 5000.00? Saya cadang nak mulakan perniagaan…saya nak jual kain di negara saya !”
Dia bertanya kepada pegawai bank dengan bahasa Inggeris pekat bergulung, loghat Karala. Tangan membetulkan cermin matanya yang tebal.
“ Boleh…Tetapi perlu saya jelaskan kadar faedah kami adalah 30 % setahun”
Jawab pegawai bank,
“Disamping itu… kamu perlu memenuhi prosedur pinjaman kami.” Tegas pegawai.
Lelaki itu mengerut wajahnya. “Apa prosedurnya… ?”
“Kami perlukan cagaran sebagai jaminan !”
Kening lelaki ini berkerut… “ Bolehke jadikan kereta saya sebagai cagaran ?”
Dia menghulurkan dokumen yang dia bawa.
Pegawai tersenyum, dia membawa dokumen ke belakang berjumpa dengan pengurus atasan. Mereka berbincang dengan agak lama…Kereta itu adalah Ferrari. model baharu !

“Ok , pengurus setuju !”
Jawaban pegawai kepada lelaki tadi.
“Tetapi kalau kamu tidak dapat bayar balik pinjaman, kereta ini akan berpindah milik!” Pegawai bank mengingatkan risiko. Lelaki itu hanya mengangguk lemah.
Beberapa borang ditanda tangan, cek USD 5000.00 disimpan rapi dalam poket, kunci kereta berpindah tangan. Kereta disimpan bawah kawalan bank.
Semasa lelaki itu melangkah keluar, pegawai itu menggeleng kepala sambil tersenyum… “Ada juga orang macam ni dalam dunia…”
Sebulan kemudian lelaki itu datang balik berjumpa dengan pegawai bank. Dia membayar balik seluruh pinjaman campur faedah tolak rebat . Jumlah keseluruhan USD 5150.00.
Semasa lelaki itu ingin mengambil balik Ferrarinya. Pegawai tu sempat bertanya. “ Kenapa kamu sanggup ambil risiko cagarkan kereta untuk dapatkan USD 5000.00 ?”
“ Bolehkah tolong jangan bagi tahu sesiapa…” dia berbisik sambil matanya memerhati keliling.
“ Saya dah survey semua tempat yang boleh simpan kereta saya selama sebulan untuk saya balik ke India…tetapi semua tempat mahal termasuk insurannya sangat tinggi…Kat sini saya kena bayar US 150.00 aje dengan security tercanggih ! murah tu..”
Dia bersalam dan vrooooom memandu dengan selesa keluar dari kawasan keselamatan bank.
Moral :
1.Manusia ni banyak jenis kadang-kadang kita tak tahu niat sebenar diorang, kena sentiasa berhati-hati.
2.Ada yang cerdik plus bijak tapi kaki auta.
3.Kecerdikan tanpa nilai adalah malapetaka. Orang tak cerdik curi beberapa ekor ayam dari reban, orang cerdik curi syarikat ladang ayam.
4.Belilah kereta buatan Malaysia !

2 comments:

hajia November 26, 2009 at 8:21 PM  

;)Salam Ustaz.tercari-cari sy maksud disebaliknya..besar maknanya belilah kereta buatan malaysia..

miepekan November 27, 2009 at 1:03 AM  

Salam,
Very interesting story. I like it..bijak
~Khazaimi

Post a Comment

There was an error in this gadget

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP