RAKAN SIBER

Friday, February 22, 2013

Memelihara Rumah Tangga=Memugar Cinta

Daripada rnr kehidupam m/s 205.

Rumah tangga sebenar adalah sebuah taman syurga. Di sana kasih sayang tumbuh dengan subur. Ikatan perkahwinan bukan diikat atas rantai tanggungjawab. Bukan kerana tanggungjawab sepasang suami isteri bersatu. Manusia disatukan oleh cinta. Inilah hakikat yang perlu dipelihara walaupun usia perkahwinan kian bertambah.

Perhubungan yang bertahan atas dasar tanggungjawab tidak membawa ke mana-mana melainkan meletakkan sepasang suami isteri berada di pinggiran, tanah di sebelah sana adalah perpisahan! Sekiranya rumah tangga adalah syurga, kita perlu kepada bidadari. Lihat gambaran yang diberikan Rasullullah SAW:

Daripada Anas bin Malik r.a, Rasulullah SAW bersabda: "Hendakkah aku beritahu tentang isteri kamu di syurga?" Kami berkata, "Bahkan wahai Rasulullah." Rasulullah bersabda: " Mereka sangat penyayang dan subur, walaupun ketika marah dan berbuat salah kepadanya atau marah suami kepadanya dia berkata, ' Ini adalah tanganku pada tanganmu, tidak aku memejam mata sehinggalah engkau redha kepadaku. " (Riwayat Imam at- Thabrani)

Sabda Rasullullah lagi:

Daripada Sa'ad bin Abi Waqqas r.a, Rasullullah SAW bersabda: " Daripada kebahagiaan anak Adam itu ada tiga perkara, dan kesengsaraan itu juga ada tiga. Kebahagiaan itu ialah: Isteri yang solehah, rumah yang baik dan kenderaan yang baik. Kesengsaraan itu ialah: Isteri yang jahat, rumah dan kenderaan yang keji." (Riwayat Ahmad)

Daripada Abi Umamah r.a, bersabda Rasullullah: Tiada yang lebih bermanfaat bagi seorang mukmin sesudah bertakwa kepada Allah lebih baik daripada memiliki seorang isteri yang solehah. Sekiranya kamu menyuruhnya dia mentaatimu, sekiranya melihat kepadanya kamu berasa gembira, sekiranya kamu memberi kepadanya, dia berbuat baik kepadamu, sekiranya kamu tidak bersamanya, dia memelihara dirinya dan hartamu." (Riwayat Ibn Majah, at-Thabrani dan Ibn Asakir)

Di dalam hadis yang lain, Rasullullah SAW mengungkapkan:


"Aku kasih daripada dunia ini, wanita (solehah), wangi-wangian dan dijadikan penyejuk mataku di dalam solat." (Riwayat an-Nasa'i daripada Anas r.a.)

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP