RAKAN SIBER

Monday, September 20, 2010

Amalan agar jauh daripada bahaya

Perkembangan-perkembangan yang berlaku mutakhir ini sangat merisaukan. dalam dunia ini hakikatnya ramai mewarisi Qobil, mengambil jalan mudah untuk capai matlamat. berlakulah persengeketaan sesama manusia sehingga kepada pembunuhan ngeri.


Marilah sentiasa berwaspada kerana setiap seorang daripada kita adalah aset yang sangat berharga buat agama. Buat segala persedian wajar untuk keselamatan diri dan keluarga...disamping itu mari kita amalankan doa ini: yang merupakan peninggalan daripada Rasulullah:



وعن عثمان بن عفان - رضي الله عنه - قَالَ : قَالَ رسولُ الله - صلى الله عليه وسلم - : (( مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ في صَبَاحِ كُلِّ يَوْمٍ وَمَسَاءِ كُلِّ لَيْلَةٍ : بِسْمِ اللهِ الَّذِي لا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرْضِ وَلاَ في السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ العَلِيمُ ، ثَلاثَ مَرَّاتٍ ، إِلاَّ لَمْ يَضُرَّهُ شَيْءٌ )) . رواه أَبُو داود والترمذي ، وقال : (( حديث حسن صحيح )) .


Daripada Usman AffanRA, bersabda Rasulullah SAW:


Tiadalah daripada seorang hamba yang mengatakan pada waktu pagi dan petang setiap hari , "Dengan nama Allah tiada suatu pun yang dapat memberi mudharat bersama namaNya di bumi dan langit dan Dialah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui..."sebanyak tiga kali dia tidak akan mendapat mudharat.


-hadis Riwayat Abu Daud dan At Turmuzi


Mari amalkan doa ini dan ajarkan anak-anak agar sama-sama beroleh manfaat ameen.


salam ukhwah.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP