RAKAN SIBER

Monday, September 20, 2010

Salam Eid...kembalikah hamba ini ?



Salam eidul Fitri buat seluruh sahabat yang budiman.

Eid bererti kembali, kerana dahulu orang Arab biasa keluar untuk melakukan kembara untuk tujuan perdagangan. Apabila mereka kembali setelah menempuh perjalanan padang pasir yang sangat sukar termasuk segala ancaman diperjalanan seperti dari lanun padang pasir sehinggalah kepada penyakit serta berada ditempat orang dalam tempoh yang lama...ini semua menjadikan apabila qabilah-qabilah dagang ini pulang suasana kegembiraan adalah sesuatu yang tidak dapat digambarkan. Di sana terhimpun rasa syukur, gembira dan puas diatas kejayaan sepanjang keluar mengembara. Lalu dari suasana ini kalimah eid dari sejak zaman lampau dikalangan orang Arab menjadi kalimah untuk sesuatu yang paling istimewa.

Apabila menyorot tentang eidul fitri sebenarnya gabungan rasa dari peninggalan qabilah Arab lampau itu masih wujud. Pada hari eidul fitri kita disyariatkan agar lahir rasa syukur, gembira dan puas kerana melaksanakan perintah Allah sepanjang bulan Ramadan. Kita mnedekati allah dlama pengalaman penuh kegembiraan. Allahlah sumber kegembiraan sejati hidup ini sebenarnya.

Semoga Roh eidul fitri terus hidup buat menjadi bekal sehinga ke Ramadan akan datang, menjadikan kita hamba yang bersyukur, bergembira dengan syariat Ilahi serta puas hidup untuk berbakti kepada insan lain.

Sekali lagi salam Syawal , mohon maaf atas segala salah dan silap...semoga ukhwah dan kasih sayang di kalangan umat kian bertambah...sekali kita bersahabat, syurga adalah muaranya!

0 comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP